Monday 28 January 2008

Suveniruri fără suflet, suveniruri drăguţe [Soulless souvenirs, nice souvenirs]

La fel precum alte mari oraşe ale lumii văzute de mine, şi Londra suferă de cel puţin o boală adusă de societatea globalistă. Sper că nu par nimănui vreun anarhist nenorocit :-) care detestă capitalismul, dar marea majoritate a suvenirurilor vândute (de oricine altcineva, dar nicidecum de britanici sadea) mi-au părut lipsite de suflet, parcă scoase pe benzile rulante în aceleaşi fabrici din Asia - bănuiţi la care ţară mă refer, dar nu doar în aceea.

Din această categorie: clasicii magneţi de pus pe frigider - £ 0.99, păhăruţele inscripţionate - £ 2, o brichetă cu drapelul UK (Union Jack) - £ 4, un clopoţel - £ 4, farfurii ceramice cu imagini din Londra - £ 23 sau machete ale Big Ben-ului, £ 5-6 cele din gips, £ 20 - din metal, respectiv £ 30 - din cristal. Turnuleţele astea kitschoase mi-au părut bune numai de ţinut pe televizor, ca să ai cu ce să arunci după partener în toiul unei certe conjugale, aşa că aş propune interzicerea lor.

Între suvenirurile care mi-au plăcut se numără veşnicele montaje din gips cu principalele monumente ale oraşului. Acestea costă, în funcţie de mărime, între £ 1.50 şi £ 15 şi îmi plac (sper că şi mamei :-), pentru că se vede efortul picturii manuale. Unele sunt pictate mai neglijent, dar altele cu imensă migală, iar dacă ai rabdare să te uiţi cu atenţie la mai multe, sigur le găseşti şi pe cele din urmă.

Altfel, categoric un lucru bun mi-a părut faptul că, dacă pe reproducerile celebrelor taxiuri galbene (yellow cabs) din New York sau ale trabanturilor din Berlin scria Made in China, la Londra găseşti şi modele de taxiuri negre şi autobuze cu etaj pe care să scrie Made in UK!

Mare lucru e ăsta, pe bune, iar o maşinuţă Mini Cooper (sau Mini One) costă £ 5. Alt lucru bun este că aici poţi lua până la 15-20 cărţi poştale în schimbul unei singure lire, spre deosebire de multe locuri în Bruxelles, unde te poţi păcăli să iei două vederi cu un euro - dar chiar şi acolo exită locuri mai ieftine.

În fine, este plin pe străzile comerciale ale Londrei de suveniruri legate de echipele britanice de fotbal (cu precădere Manchester United, FC Liverpool, Chelsea şi Arsenal), dar sunt 99 la sută sigur că nu este vorba de produsele originale pe care le-ai găsi în magazinele de prezentare ale respectivelor cluburi.

Asta pentru că costă până la de 2-3 ori mai puţin de cât am auzit că ai plăti la magazinele de lângă stadione. De pildă, o căciulă cu emblema echipei favorite - doar £ 13, o puşculiţă - £ 9, un tricou - £ 11, iar fularele, de două tipuri: £ 6, respectiv £ 13.

[Pentru toate postările de pe acest blog mergi la/For all the posts on this blog go to: Contents/Cuprins]

3 comments:

Anonymous said...

Chestiile legate de fotbal erau la greu si in Spania (evident, nu?), dar m-am speriat cum in ultima vreme toate suvenirurile sunt la fel. Erau aceleasi lucruri si in Spania si in Belgia si pe unde am mai fost. Cel putin magnetii sunt hidosi, toti la fel, probabil made in China.
Ce naiba, n-au totusi englezii astia nimic specific? Ca la fotbal mai sunt 2-3 englezi pe cap de proprietar rus de club :)

Anonymous said...

ai fost in Camden Town? London?

Anonymous said...

deci, eu la vara merg in Londra la niste prieteni. nu o sa stau mai mult de o luna...eu sunt genul care cheltuie mult pe prostii. anul asta chiar vreau sa am un buget fix in minte. articolul tau m-a ajutat supar mult, mersi!