Wednesday 27 January 2010

Chestii d-astea, numai la britanici (23) [Things like these, only at the Brits]

Vrei să-i dai stomacului o masă consistentă după o noapte de beţie şi înaintea unei ţigări canceroase? Ai ieşit flămând în pauza de masă de la şcoală sau de la serviciu?

Pofteşti cumva la o masă caldă, înainte să ajungi seara acasă, şi ţi-e lene să mai găteşti ceva? Sau vrei să înfuleci ceva în aşteptarea unei nopţi de petrecere sălbatică (wild partying)?

Ori, mă rog, se poate să fii un simplu turist care vrea să guste ceva căruia i se face reclamă a fi tipic Marii Britanii, ţară fără vreo reputaţie prea bună într-ale gastronomiei. Ba dimpotrivă.

La oricare dintre întrebările de mai sus, există pub-uri în UK care îţi oferă acelaşi răspuns, de la primele ore când se deschid (nu tot timpul dis-de-dimineaţă) până seara destul de târziu – un aşa-zis mic dejun englezesc.

Ouă prăjite (fried) sau omletă (scrambled), fâşii de muşchiuleţ (bacon), cârnăciori, uneori chiar sângerete (black pudding), cartofi copţi (+ roşii şi/sau ciuperci), o lingură zdravănă de fasole (baked beans) şi pâine prăjită (toast).

Uite aici, aici sau aici cum arată. În versiunea scoţiană, poate include şi deliciosul haggis sau pâinici ciudăţele, uşor dulci, care mie nu prea mi-au plăcut (scones). Mare grijă la versiunea galeză, căci te-ai putea trezi în farfurie cu piure din alge (laverbread)!

Evident, măcar o dată merită încercat, dar papilele gustative şi stomacul fiecăruia vor decide cât de bun este. Poate-poate, ingredientele or fi 100% din UK, însă se pare că nu-i altceva decât o tradiţie comercială de secol 20.

Cică acest meniu care mi-a prilejuit prezenta lecţie de vocabular al limbii engleze :-) – este o invenţie a staţiunilor de la Mediterana care primeau turişti britanici, a căror foame nu putea fi potolită dimineaţa cu un biet corn şi cafeluţă.

[Pentru toate episoadele din această serie şi toate postările de pe acest blog mergi la/For all the episodes of this series, and all the posts on this blog go to: Contents/Cuprins]

7 comments:

Theodora said...

A doua şi a treia fotografie cu mic-dejunul arată ok. Dar mi se pare ... exagerat de consistent şi de amestecat pentru gusturile mele: ouă prăjite cu fasole chiar n-am mâncat până acum.
M-ai dat gata cu laverbreadul ăla scoţian. Cred că papilele mele ar suferi o distrofie bruscă. Sorry, zici că-i un excrement de vacă.

Theodora said...

Mă rog, era versiunea galeză, nu scoţiană...

MunteanUK said...

@ Theodora

ei, nu-i chiar asa de rau! multora nu le pica bine ditamai meniul la micul dejun, insa daca halesti asa ceva - asa cum te invita reclamele din imaginile mele - in alt moment al zilei, eventual cu o foame de lup, poate ti-ar placa.

este posibil ca in pub-uri sa-ti tranteasca toata portia in farfurie (dar nu toti patronii sunt generosi :-), dar e mai dragut la hoteluri.

masa de dimineata consta cam in ceea ce contine acest 'Full English Breakfast', dar te duci cu farfuria si iti alegi doar ce vrei si in ce cantitati vrei.

***

ca 'fan' al Scotiei, iti multumesc pentru autocorectare :-)

...sperand ca te refereai chiar la acel bizar (si negustat de mine) 'laverbread' si nicidecum la haggis - la care multi stramba din nas (contine maruntaie de oaie pisate), dar care mie mi-a placut.

Anonymous said...

As putea spune ca mie mi-a plăcut mâncarea din uk. Cu ceva ani în urma am avut ocazia să locuiesc la familii (din zone diferite) pentru câteva zile şi erau mereu surprinşi că-mi place mâncarea lor. Îmi plac diversele combinaţii ciudate, dar nu mi-au placut nicicum algele... Un mic dejun de asta ar fi pe placul meu (fără sângerete) şi mi-ar fi de ajuns pentru mai toată ziua. Foarte bun puiul in crustă de caramel, etc.
Îmi place foarte, foarte mult ceaiul englezesc.
Doamne ajută!

MunteanUK said...

@ Anonymous (18 April 2010 20:13)

in general, si mie mi-a placut mancarea in UK. nu este atat de groaznica precum o descriau unii, nici nu m-a ingrasat (am facut-o ulterior, din pricina sedentarismului combinat cu mancare romaneasca).

ma rog, poate ca nici eu nu-s prea mofturos, asadar n-as fi un studiu de caz prea relevant.

si mie mi-a placut si ceaiul :-)

***

insa cu niciun chip nu ma vad obisnuindu-ma cu anumite combinatii 'ciudate', specifice nu doar pt UK, ci bucatariilor din vestul Europei, cu care noi, esticii, nu suntem invatati.

de regula, nu ma sfiesc de a gusta orice (asadar nu am o respingere fanatica, 'a priori'), dar dupa ce gust constat ca nu-mi place.

de fapt, aceasta este scopul celor doua seriale...

[EN] Worth trying in the UK / [RO] Merită încercat în UK si [EN] Not worth trying in the UK / [RO] Nu merită încercat în UK

...de a pune in discutie ce mi-a placut si nu mi-a placut, ce recomand si nu recomand, dpvd foarte personal, caci doar este o chestiune de gust.

***

totusi, ca sa fie clar:

- n-am avut ocazie, dar as gusta 'pui cu crusta de caramel', dar ma indoiesc ca mi-ar placea.
- nu-mi plac combinatiile de sosuri dulci sau mentolate peste feluri de carne.

***

insa asa este frumos, asa I-a bineplacut lui Dumnezeu, sa ne creeze atat de diferiti pe fiecare (inclusiv in ceea ce priveste preferintele gastronomice) si ne-a lasat suficiente bunatati pe lume, pt toate gusturile :-)

Anonymous said...

Asa este. Am uitat sa specific faptul ca pieptul de pui in caramel (de fapt un fel de crusta dulce) era cu un sos care continea ministiuleti de porumb si alte legume. Chiar era interesant, mai ales cand muscai din acel minuscul stiulete... -:))))
alta combinatie care m-a surprins atunci a fost pizza cu fasole boabe si branza alturi de un cartof copt in coaja (se consuma cu totul) si care avea ceva ingrediente ca umplutura.
Uimitor pentru una dintre familii a fost ca noi dimineata mai ceream paine prajita. Nu intelegeau cum de mancam asa multa paine si nu ne ingrasam.
Fain, oricum.
Doamne ajuta!
C.L.

MunteanUK said...

@ C.L.

ti-am impartasit doar o idee generala si mare probabilitatea sa nu-mi placa asa ceva.

dar, iti repet, pana nu gust, n-am de unde sa stiu! de regula, sunt dispus la a gusta :-)

***

intr-adevar, fie ca se ingrasa ori nu, socant (pentru europenii occidentali, dar poate si pentru alte natiuni) de multa paine infuleca romanii!

inca de mici suntem invatati sa mancam si aia, si ailalta 'cu paine', la restaurant ni se aduce negresit paine (o cerem expres cand nu este pe masa!)...

nu cred ca este un obicei prea sanatos, cel putin in ceea ce priveste mancarea franzelelor clasice comercializate peste tot in Romania!